آدرس : تهران،میرداماد،پلاک 6

تلفن : 22909846-021

مراحل ریباندینگ مو و نکات طلایی در مورد آن

ریباندینگ چیست مزایای ریباندینگ مو

مراحل ریباندینگ مو یا صافی ژاپنی یکی از روش‌های مرسوم برای صاف و لخت کردن مو است. در این روش حتی فرترین موها کاملا لخت و صاف می‌شوند. این روش هم مزایا و معایب متعددی دارد که به آن اشاره می‌کنیم.

موهای حالت‌دار و مجعد جذابیت خاصی دارند ولی نگهداری و مراقبت از آنها معمولا سخت است. به همین دلیل بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند موهای خود را صاف کنند. ریباندینگ مو یا صافی ژاپنی یا صافی شلاقی یکی از این روش‌های دائمی برای صاف کردن مو است. این روش نه تنها موها را صاف، براق و نرم می‌کند بلکه باعث می‌شود که نگهداری آن هم ساده‌تر شود و زمان کمتری برای مرتب کردن  حالت دادن به آن صرف کنید. اگر در مورد نحوه انجام ریباندینگ و تاثیراتی که روی مو دارد، کنجکاو هستید، این مطلب را دنبال کنید. در این مقاله قصد داریم به نکات طلایی که باید قبل از مراحل ریباندینگ مو بدانید، بپردازیم.

مراحل ریباندینگ مو چیست؟

موهای ما از آمینو اسید تشکیل شده است. این پروتئین‌ها با پیوندهایی به هم متصل شده‌اند که ساختار موی ما را مشخص می‌کند. همین پیوندها موهای لخت، مجعد و فر را ایجاد می‌کنند. ریباندینگ مو عبارت است از صاف کردن شیمیایی مو با شکستن این پیوندها و ایجاد پیوندهای تازه به نحوی که جایگزین ساختار اصلی مو می‌شود.

مراحل ریباندینگ مو با استفاده از ریلکسانت یا صاف‌کننده شروع می‌شود. این ماده کمک می‌کند که این پیوندهای پروتئینی شکسته شود. مو صاف می‌شود و در مرحله بعد، یک ماده خنثی‌ساز روی مو قرار می‌گیرد که باعث می‌شود ساختار جدید مو شکل بگیرد.

مراحل ریباندینگ مو چطور انجام می‌شود؟

ریباندینگ مو یک فرایند دقیق است که شامل استفاده از مواد شیمیایی مختلف و حرارت برای تغییر ساختار مو است. بسته به طول موهای شما، مدت زمان انجام آن می‌تواند بین ۳ تا ۸ ساعت متفاوت باشد. مراحل ریباندینگ عبارت‌اند از:

در مرحله اول، آرایشگر مربوطه موهای شما را با یک شامپوی ملایم می‌شوید. در این مرحله از نرم‌کننده استفاده نمی‌شود. موها به حالت طبیعی خشک می‌شوند یا آن را با سشوار خشک می‌کنند. سپس، موها به چند قسمت تقسیم می‌شود که نحوه دسته بندی آن به بافت مو و حجم مو بستگی دارد. سپس نوع مو را بررسی می‌کنند تا ریلکسانت مناسب برای آن را استفاده کنند.

این ماده صاف‌کننده یا بازکننده پیوندها، روی موها استفاده می‌شود. باید به اندازه‌ای از این ماده استفاده شود که همه تارهای مو کاملا به آن آغشته شوند. برای مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه روی مو می‌ماند که این زمان هم، به ساختار مو بستگی دارد. در این مدت مو باید مرتب مورد بررسی قرار بگیرد.

در مرحله بعدی ریباندیگ مو چه کارهایی انجام می شود:

در مرحله بعد مو بخار داده می‌شود که مدت زمان آن ۱۰ تا ۴۰ دقیقه است و این زمان هم به شرایط مو، حجم و ساختار آن بستگی دارد. در مرحله بعد موها شسته می‌شوند و در این مرحله از نرم‌کننده‌های عمیق هم استفاده می‌شود. سپس، موها کاملا خشک می‌شوند. در مرحله بعد، از لوسیون کراتین استفاده می‌شود و مو با اتو مو و دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد، صاف می‌شود.

در مرحله بعد برای حفظ پیوندهای جدید مو از ماده خنثی‌ساز استفاده می‌شود تا پیوندهای جدید تثبیت شوند. این ماده هم برای مدت ۳۰ دقیقه روی مو می‌ماند. سپس با آب سرد شسته می‌شود. در آخرین مرحله موها با سشوار خشک می‌شوند و از سرم‌های مختلف روی آن استفاده می‌شود. یک بار دیگر موها صاف می‌شود.

ریباندینگ مو مراحل متعددی دارد و همانطور که اشاره کردیم شامل استفاده از مواد شیمیایی مختلف و حرارت زیاد است. به همین دلیل بعد از ریباندینگ موهای شما بسیار آسیب‌پذیر می‌شوند و نیاز به مراقبت‌های بیشتری دارند. اگر اخیرا موهای خود را ریباندینگ کرده‌اید یا قصد دارید به زودی این کار را انجام دهید، باید مراقبت‌های بعد از ریباندینگ را بشناسید و آنها را جدی بگیرید.

مراقبت از مو بعد از انجام مراحل ریباندینگ مو

بعد از ریباندینگ باید بیشتر از حالت عادی مراقب موهای خود باشید. چون استفاده از حرارت زیاد و مواد شیمیایی قوی، باعث آسیب‌پذیر شدن آن می‌شود. بعد از ریباندینگ مو این نکات را در نظر داشته باشید تا موهایتان سالم بماند:

۱- پس از مراحل ریباندینگ مو تا ۷۲ ساعت موهای خود را نشویید

این نکته، مهم‌ترین نکته‌ای است که بعد از ریباندینگ باید در نظر داشته باشید. در فاصله ۷۲ ساعت بعد از ریباندینگ موهای خود را مرطوب نکنید. تقریبا سه روز طول می‌کشد تا ساختار جدید مو تثبیت شود. اگر موها مرطوب شوند، ممکن است نتیجه مطلوب را از ریباندینگ نگیرید.

۲- پس از مراحل ریباندینگ مو از کش و گیره مو استفاده نکنید

بعد از ریباندینگ موهای خود را پشت گوش قرار ندهید یا از کش و گیره مو استفاده نکنید. هر خمیدگی که در مو ایجاد شود باعث می‌شود که اتصالات جدید مو از بین برود و نتواند ساختار جدید مو را حفظ کند.

۳- پس از مراحل ریباندینگ مو با موی صاف به رخت‌خواب بروید

موقع خوابیدن باید اطمینان حاصل کنید که موهایتان صاف و مستقیم باشد. این کار سخت است ولی تا قبل از شست‌‌ شوی مو از هر عاملی که باعث خمیده شدن مو و از دست دادن شکل آن می‌شود، اجتناب کنید.

۴- از نرم‌کننده استفاده کنید

وقتی سه روز اول گذشت و موهایتان را شستید، حتما از یک شامپوی ملایم استفاده کنید که مخصوص موهایی است که ریباندینگ شده است. بعد از شستن موها از نرم‌کننده استفاده کنید و دقایقی صبر کنید تا موها رطوبت را جذب کنند و کاملا نرم شوند.

۵- از وسایل حالت‌دهنده با حرارت اجتناب کنید

موهای شما با ریباندینگ حالت جدیدی می‌گیرد و دارای استایل خاص خود است و نیازی به حالت دادن مجدد نیست. ولی اگر اصرار دارید که آن را براشینگ کنید، از باد سرد سشوار استفاده کنید. از وسایل حرارتی حالت‌دهنده مو فاصله بگیرید چون باعث آسیب زدن بیشتر به موها می‌شود.

۶- رنگ کردن مو را به تعویق بیاندازید

برای مدت شش ماه بعد از ریباندینگ از روش‌های درمانی و زیبایی مو که حاوی مواد شیمیایی است، دوری کنید. این روش‌ها شامل رنگ کردن مو هم می‌شود. نباید در استفاده از مواد شیمیایی برای مو زیاده‌روی کنید. شش ماه زمان مناسبی برای مو است تا بین استفاده از مواد شیمیایی فاصله بیاندازید.

۷- از کوتاهی مو صرف نظر نکنید

ریباندینگ مو باعث آسیب رسیدن به موها می‌شود و آسیب به مو به معنای ایجاد موخوره است. هر ۶ تا ۸ هفته به آرایشگاه سر بزنید تا موهای خود را مقداری کوتاه کنید و از شر موخوره‌ها خلاص شوید. با این کار از سلامت موهای خود مراقبت می‌کنید چون اگر موخوره را کوتاه نکنید ممکن است تا بالای مو ادامه پیدا کند.

۸- دوش آب سرد بگیرید

آب سرد کمک می‌کند که شکاف‌های موجود در تار مو، بسته شود و از آسیب رسیدن به مو و از دست رفتن رطوبت مو، پیشگیری می‌کند. با این کار موهای شما سالم می‌ماند و درخشندگی خود را حفظ می‌کند. اگر نمی‌توانید با آب سرد حمام کنید، از آب ولرم استفاده کنید. از آب خیلی داغ اجتناب کنید.

۹- پوست سر را تمیز نگه دارید

بعد از ریباندینگ باید توجه ویژه‌ای به پوست سر داشته باشید و آن را همیشه تمیز نگه دارید. پوست سر ناسالم با فولیکول‌های مسدود شده، مشکلاتی مثل شوره سر یا ریزش مو ایجاد می‌کند. برای اجتناب از این مشکلات، چند وقت یک بار روغن‌تراپی و ماساژ با روغن گرم انجام دهید و موهای خود را با شامپوهای تاثیرگذار ولی ملایم بشویید.

۱۰- موهای خود را زیاد نشویید

مو به هر چقدر رطوبت که فکر کنید، نیاز دارد. برای اینکه موهایتان را سالم نگه دارید، تعداد دفعات شست‌وشوی مو در یک هفته را کاهش دهید. تعداد دفعات شستن مو در هفته باید کمتر از سه یا چهار بار باشد. برای اینکه فاصله بین حمام‌ها را بیشتر کنید می‌توانید از شامپوی خشک استفاده کنید.

۱۱- از موهای خود حفاظت کنید

با استفاده از شال، روسری، کلاه و چتر موهای خود را در برابر تابش مضر آفتاب و سایر عوامل محیطی حفظ کنید. آلودگی، بارندگی و اشعه UV خورشید می‌تواند به موهای شما آسیب بزند به خصوص اگر در طولانی‌مدت با موهای شما در ارتباط باشد.

۱۲- از باران دور بمانید

از باران دور بمانید ولی اگر زیر باران گیر افتادید و موهایتان با آب باران خیس شد، با به دست آوردن اولین فرصت موهای خود را بشویید. مواد آلاینده و نمک موجود آب باران برای موها مضر است و باعث ایجاد آسیب‌های فراوان می‌شود.

۱۳- به رژیم غذایی خود توجه کنید

سلامتی موهای شما تا حد زیادی به چیزی که می‌خورید بستگی دارد و مواد غذایی مصرفی شما تاثیری بیشتر از ماسک‌ها و محصولاتی دارد که برای مو استفاده می‌کنید. البته درمان‌های موضعی هم برای حفظ سلامت موها اهمیت دارند ولی برای اینکه موهای سالمی داشته باشید، باید رژیم غذایی متعادلی را مد نظر داشته باشید تا موهای شما از ریشه، سالم رشد کنند.

برای موهای ریباندینگ شده از چه محصولاتی استفاده کنیم؟

بعد از اینکه موهای خود را ریباندینگ کردید، خیلی مهم است که از محصولات مناسب برای مراقبت از آنها استفاده کنید تا مدل جدید موهای خود را حفظ کنید. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین محصولات مو که باید به سبد خرید خود اضافه کنید و استفاده کنید معرفی می‌کنیم.

۱- شامپو

وقتی برای موهای ریباندینگ شده دنبال شامپو می‌گردید، محصولاتی را تهیه کنید که روی لیبل آنها قید شده باشد که مناسب موهایی است که در معرض مواد شیمیایی قرار داشتند. این شامپوها ممکن است کمی گران‌تر باشند ولی متناسب با نیازهای جدید موهای شما تهیه شده‌اند و علاوه بر بهبود سلامت موها، حالت آن را حفظ می‌کنند. این محصولات، موها را تغذیه می‌کنند و پروتئین‌های از دست رفته طی فرایند ریباندینگ را تامین می‌کنند. 

۲- نرم‌کننده

استفاده از نرم‌کننده برای موها بعد از ریباندینگ بسیار مهم است. چون بعد از ریباندینگ، موهای شما خشک می‌شود و نیاز ضروری به رطوبت دارد. کو واشینگ یا شستن موها فقط با کاندیشنر یا نرم‌کننده هم برای موهای ریباندینگ شده گزینه مناسبی است.

۳- ماسک مو

شکستن پیوندها و ساختن دوباره آنها، تاثیرات زیادی روی سلامت موها دارد. مو برای به دست آوردن دوباره سلامتی خود به پروتئین و رطوبت نیاز دارد. بعد از ریباندینگ باید از ماسک مو که رطوبت و پروتئین مو را تامین می‌کند، استفاده کنید. با این کار، از شر آسیب‌های مو خلاص می‌شوید و به موهای خود فرصت ترمیم شدن می‌دهید.

۴- سرم‌ها و نرم‌کننده‌های بدون نیاز به آب‌کشی

سرم‌ها و نرم‌کننده‌های بدون نیاز به آب‌کشی، سدی محافظ در اطراف ساقه مو ایجاد می‌کنند. این سد مانع از دست رفتن رطوبت مو می‌شود. همچنین مانع از این می‌شود که عوامل مخرب محیطی به مو آسیب بزنند.

۵- شانه با دندانه‌های درشت

از آن‌جا که موهای شما آسیب‌پذیر شده است، باید از یک شانه چوبی با دندانه‌های درشت برای شانه کردن مو استفاده کنید. این کار مانع از شکستگی مو می‌شود و همچنین الکتریسیته ساکن در مو ایجاد نمی‌کند. هرگز موهای خود را وقتی خیس است شانه نکنید.

۶- انواع روغن

استفاده از روغن‌های درمانی آن هم به طور مرتب، کمک می‌کند که موهای شما با سرعت بیشتری سلامت خود را باز یابند. از روغن‌هایی مثل روغن نارگیل، زیتون، بادام، جوجوبا، کرچک و حتی ترکیبی از این‌ها می‌توانید استفاده کنید. روغن‌درمانی کمک می‌کند که موهای شما رطوبت و مواد مغذی لازم را جذب کند و سلامت پوست سر ارتقاء پیدا کند.

عوارض جانبی و معایب ریباندینگ مو

با وجود اینکه ریباندینگ یکی از راه‌های تاثیرگذار برای صاف کردن موهای فر و مجعد و وز است ولی مجموعه‌ای از عوارض جانبی و آسیب‌ها را برای مو به دنبال دارد. قبل از اینکه موهای خود را ریباندینگ کنید بهتر است که از این عوارض جانبی اطلاع پیدا کنید تا با دید بازتری، تصمیم بگیرید.

نتایج یک تحقیق نشان داده است که استفاده از صاف‌کننده‌های شیمیایی عوارض جانبی متعددی را از قبیل وز شدن مو، ایجاد شوره، ریزش مو، نازک و ضعیف شدن، سفید شدن و موخوره به دنبال دارد. این تحقیق روی زنان بین ۱۶ تا ۴۰ سال انجام شده است که هیچ نوع مشکل ریزش یا مشکلات مربوط به پوست سر را قبل از شروع تحقیقات نداشتند. استفاده طولانی‌مدت از این محصولات شیمیایی باعث ایجاد سوختگی و جراحت در پوست سر می‌شود.

برخی از محصولات مورد استفاده در ریباندینگ مو حاوی فرمالدهید هستند. این ماده یک عامل سرطان‌زا است و می‌تواند باعث ایجاد التهاب در چشم، خارش بینی، راش پوستی، حساسیت پوست و تنگی نفس شود.

موها بعد از فرایند ریباندینگ بسیار آسیب‌پذیر و حساس می‌شوند. این آسیب‌پذیری مشکلاتی را به دنبال دارد از جمله شکنندگی مو و ایجاد موخوره. استفاده از مواد شیمیایی و حرارت بالا ممکن است به پوست سر شما آسیب بزند.

اگر موهای طبیعی خیلی فر دارید، حفظ کردن استایل مو با ریباندینگ نیازمند این است که دائما جلسات ترمیمی را تکرار کنید و هر ۴ تا ۶ ماه بسته به میزان رشد موهای خود، ریباندینگ را ترمیم کنید. این کار هزینه‌های زیادی برای شما خواهد داشت.

ریزش مو یکی از عوارض جانبی رایج است که معمولا افرادی که موهای خود را ریباندینگ می‌کنند، آن را تجربه خواهند کرد.

نکاتی که قبل از ریباندینگ مو باید بدانید

برای اینکه موهایتان صاف بماند باید فرایند ریباندینگ را تکرار کنید. تقریبا باید هر ۱۲ هفته یک بار یا بیشتر، این کار را انجام دهید. این مدت، به موهای شما وقت کافی می‌دهد تا از مواد شیمیایی و استرس‌های اکسیداتیو رهایی پیدا کند. بعد از ریباندینگ هم باید بیشتر از قبل مراقب موهای‌تان باشید و از نرم‌کننده استفاده کنید.

مطمئن شوید که مواد شیمیایی مستقیما روی پوست سر قرار نمی‌گیرند چون ممکن است باعث ایجاد سوختگی پوست سر شوند. برای پیشگیری از سوختگی قلیایی، مقدار وازلین اطراف خط رویش مو و روی گوش‌ها بزنید تا با مواد شیمیایی تماس پیدا نکنند.

قبل از استفاده از مواد شیمیایی روی مو باید آن را روی چند تار مو امتحان کنید تا ببینید آن محصول با موهای شما تطابق دارد یا نه. اگر مو موقع امتحان کردن مواد شیمیایی، دچار شکستگی شد باید ماده دیگری را امتحان کنید یا اینکه از این کار صرف نظر کنید چون موی شما برای پذیرش این تغییر بزرگ، ضعیف است.

اگر شما میخواهید اطلاعات موثق مورد کسب درآمد و وضعیت بازار آرایشگری بدانید مقاله های بازار کار از آرایشگری را از دست ندهید . همچنین می توانید برای آموزش کراتینه و احیای مو سرفصل های مربوط به آن ها را مطالعه نمایید .

منبع: stylecraz

ارسال نظر

شما اجازه ثبت نام ندارید

Reset Password