آدرس : تهران،میرداماد،پلاک 6

تلفن : 22909846-021

نکات طلایی درمان موهای آسیب دیده

موهای آسیب دیده و خشک انواع جنس مو

موهای آسیب دیده و دارای موخوره باعث می‌شوند که ظاهر زیبای مو از بین برود. در اکثر اوقات، ترمیم موهای آسیب دیده کار راحتی نیست. آسیب مو، می‌تواند مشکلات زیادی را برایتان ایجاد کند که شاید موخوره ساده‌ترین آنها باشد. آسیب‌های شدید مو شکاف‌های ریزی را در لایه بیرونی مو ایجاد می‌کنند. باز شدن این شکاف‌ها شرایط را برای آسیب بیشتر مو فراهم می‌کند. تیره شدن مو و وز شدن آن که باعث می‌شود شانه کردن موها سخت شود، از آسیب‌هایی هستند که در این شرایط به وجود می‌آیند.

پرسش بسیاری از افراد این است که آیا می‌شود کاری کرد تا موهای خشک و شکننده به موهای صاف و براق تبدیل شوند؟ این پرسش، پاسخی مشخص و یکسان ندارد. در بیشتر افراد، آسیب‌های مو قابل درمان نیستند چون مو مجموعه‌ای از سلول‌های مرده است و همین ویژگی باعث می‌شود تا ایجاد تغییر در آن غیر ممکن شود. این افراد برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر و شدیدتر یک راه بیشتر ندارند و آن هم کوتاه کردن مو در فواصل زمانی منظم است.

درمان موهای آسیب دیده

نا امید نشوید. با مراقبت مناسب و صحیح و کمی درمان منظم می‌توانید به ترمیم لایه بیرونی موی خود کمک کنید. برای اینکه موی آسیب‌دیده خود را درمان کنید و در آن تغییر ایجاد کنید، باید از این مرحله شروع کنید. همچنین می توانید از روش های صافی و احیای مو، کراتینه نانو گلوبال، اولاپلکس تراپی و بوتاکس مو نیز کمک بگیرید.

در بعضی از افراد، علت پیدایش آسیب‌های مو واضح و روشن است. رنگ کردن و دکلره کردن موها با مواد نامرغوب و به روش‌های نامناسب و استفاده نادرست از ابزار آرایشی می‌توانند از علل اصلی بروز مشکل در این افراد باشند. باید بیشتر مطالعه کنید تا یاد بگیرید که چگونه از آسیب بیشتر موهایتان جلوگیری کنید، با چه مراقبت‌هایی آسیب‌ها را کاهش دهید و با چه روش درمانی بیماری خود را بطور کامل مداوا کنید. به تلاش زیادی نیاز دارید تا به آنچه می‌خواهید برسید. در این مقاله قصد داریم به نکات طلایی درمان موهای آسیب دیده بپردازیم.

۱- رنگ کردن مو

رنگ مو و موهای آسیب دیده

فرقی نمی‌کند که موهایتان را فانتزی رنگ کنید یا فقط موهای سفید شده را بپوشانید، در هر صورت رنگ کردن مو پیامدهایی دارد که نسبت به رنگ موهایتان دوام‌شان بیشتر است. رنگ‌های شیمیایی رطوبت طبیعی مو را از بین می‌برند و به سرعت جنس مو را تغییر می‌دهند. موهای صاف و نرم پس از رنگ شدن به موهای وز تبدیل می‌شوند و برای مشاهده این تغییر، کافی است موهایتان را لمس کنید.

در کنار آسیب‌هایی که رنگ کردن ایجاد می‌کند، اگر موهای روشنی نداشته باشید، باید قبل از رنگ کردن، موهای خود را دکلره کنید که این کار هم آسیب‌های دیگری را ایجاد می‌کند.

چگونه از موی خود در برابر آسیب‌های ناشی از رنگ کردن مراقبت کنیم؟

انتخاب محدودتر رنگ‌ها

بر اساس توصیه متخصصین، رنگی که برای مو انتخاب می‌شود، نباید بیش از سه درجه با رنگ طبیعی مو تفاوت داشته باشد. همچنین رنگ‌های تیره تر از رنگ طبیعی مو نسبت به رنگ‌های روشن‌تر، انتخاب بهتری هستند. حفظ رنگ‌های غیرطبیعی بسیار دشوار است و بیشتر اوقات باید رنگ موی خود را دوباره ترمیم کنید.

کاهش دفعات رنگ کردن مو

رفع مشکل موهای آسیب دیده

اگر بتوانید هشت  تا ده هفته و حتی بیشتر از آن صبر کنید و بعد موهایتان را دوباره رنگ کنید، تا حد زیادی از آسیب‌های احتمالی پیش‌گیری خواهید کرد. در مورد ترمیم رنگ هم، همین راهکار وجود دارد. هرچه بین رنگ کردن و ترمیم رنگ مدت بیشتری فاصله باشد، آسیب کمتری به وجود می‌آید. اگر رعایت این نکته برایتان سخت است، می‌توانید از موارد زیر کمک بگیرید:

ـ شست‌و‌شوی کمتر موها

ـ استفاده از شامپوی مخصوص موهای رنگ‌ شده

ـ استفاده از آب سرد برای آبکشی مو (بعد از مصرف شامپو و نرم‌کننده)

آب داغ در کنار اینکه باعث شسته شدن رنگ مو می‌شود، می‌تواند تورم پوستی ایجاد کند و همچنین موجب باز شدن شکاف‌های ریز موجود در لایه بیرونی مو شود.

انتخاب افراد حرفه‌ای

انتخاب آرایشگر حرفه ای برای موهای آسیب دیده

رفتن به سالن‌های زیبایی، هزینه زیادی دارد اما سعی کنید رنگ کردن مو را به آرایشگری حرفه‌ای بسپارید. یک آرایشگر حرفه‌ای می‌داند از چه محصولاتی استفاده کند و چه روش‌هایی را به کار ببرد تا آسیب‌های مو را به حداقل برساند.

انتخاب برنامه‌های درمانی غیر دائمی

استفاده از روش‌های دائمی برای درمان آسیب‌های مو، می‌تواند مشکلات بیشتری را برای شما ایجاد کند. این درمان‌های دائمی آنچنان ساختار موی شما را تغییر می‌دهند که مجبور می‌شوید موهایتان را از دست بدهید چون تنها راه درمان این تغییرات بسیار شدید، رشد مجدد موها است.

انجام دادن تنها یک برنامه آرایشی در هر جلسه

اگر قصد صاف کردن یا فر کردن موهایتان و همچنین رنگ کردن آنها رادارید، بهتر است بین این برنامه‌ها حداقل دو هفته فاصله باشد. این مدت دو هفته‌ای، به موهای شما فرصت استراحت می‌دهد و موها می‌توانند حالت طبیعی خود را پیدا کنند.

چگونه آسیب‌هایی را که رنگ کردن ایجاد کرده است درمان کنیم؟

استفاده از روغن زیتون

درمان موهای آسیب دیده به روش خانگی

مصرف روغن زیتون همچنان که در آشپزی رایج است، در مراقبت از موهای آسیب دیده نیز بسیار معروف است. روغن‌ها به عنوان منبع مناسبی برای کمک به آبرسانی بیشتر به مو و نرم‌کنندگی لایه بیرونی آن، شناخته می‌شوند. در این میان، روغن زیتون ویژگی‌های برتری دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده، این روغن در کنار اینکه یک نرم‌کننده است، رطوبت مورد نیاز مو را نیز فراهم می‌کند.

روغن زیتون مزیت‌های دیگری نیز دارد، استفاده از آن آسان است و نسبت به بسیاری از محصولات مراقبت مو قیمت کمتری دارد. البته اگر می‌خواهید از روغن زیتون برای درمان استفاده کنید، باید چند روز بعد از رنگ کردن موها، این درمان را شروع کنید.

استفاده از شامپو‌ها و نرم‌کننده‌های مخصوص موهای آسیب دیده و رنگ‌شده

این محصولات، میزان PH مناسبی دارند و به همین دلیل از ایجاد تورم در ساقه مو پیشگیری می‌کنند. این تورم باعث می‌شود تا رنگ مو ماندگاری کمتری داشته باشد. با مصرف این محصولات، در کنار اینکه رنگ دلخواه شما مدت بیشتری باقی می‌ماند، موهایی زیباتر و لطیف‌تر خواهید داشت.

۲- دکلره کردن مو

موهای آسیب دیده و دکلره مو

اگر می‌خواهید موهای تیره خود را به موهایی روشن تبدیل کنید، بهتر است بدانید آسیب‌هایی که با دکلره کردن ایجاد می‌شوند، می‌توانند خسارت‌های زیادی به موهای شما وارد کنند. دکلره کردن روشی است که در آن، رنگ طبیعی تارهای مو را از بین می‌برند. برای انجام این کار، با ایجاد تورم در موها، شرایطی را فراهم می‌کنند تا دکلره به قسمت‌ درونی تار مو برسد. در این مرحله، دکلره رنگدانه طبیعی مو را در خود حل کرده و از بین می برد. این رنگدانه‌های طبیعی هستند که رنگ موی شما را به وجود می‌آورند.

انجام این مراحل می‌تواند باعث خشکی مو، شکنندگی و آسیب‌پذیری آن شود. تغییر دائمی ساختار مو، شرایط را برای ازبین رفتن استحکام، لطافت و سبکی مو فراهم می‌کند.

چگونه از موی خود در برابر آسیب‌های ناشی از دکلره مراقبت کنیم؟

دکلره کردن را کنار بگذارید یا آن را به حداقل برسانید

دکلره کردن موها همیشه با آسیب‌هایی همراه است و راه حلی برای این مسئله وجود ندارد. هرچه کمتر از این روش استفاده کنید، موهای سالم‌تری خواهید داشت.

از نرم کننده استفاده کنید

مراقبت از مو های آسیب دیده

قبل از دکلره کردن به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشید:

به مدت دو تا سه هفته از نرم کننده استفاده کنید و از سایر فعالیت‌های آسیب‌زننده مانند استفاده از وسایل حالت‌دهنده حرارتی اجتناب کنید.

از ضد آفتاب استفاده کنید

پرتوهای فرابنفش خورشید می‌توانند به موهای شما آسیب بزنند. موهای دکلره شده، بیشتر در معرض آسیب‌های ناشی از این پرتوها قرار دارند. سعی کنید با استفاده از کلاه یا پوششی مناسب از مو و پوست سر خود محافظت کنید. برای محافظت از قسمت‌هایی هم که با کلاه و پوشش‌های دیگر پوشانده نمی‌شوند، می‌توانید از اسپری‌های ضدUV  استفاده کنید. برای اینکه مزایای بیشتری برای مو داشته باشند، از محصولاتی استفاده کنید که نرم‌کننده هم باشند.

از موهایتان در برابر کُلُر بیشتر مراقبت کنید

شنا در استخر کلر دار و استفاده از کلاه

کلر علاوه بر اینکه رنگ موهای شما را به درجه ناخوشایندی از رنگ سبز تغییر می‌دهد، رطوبت مو را از بین می‌برد و شرایطی برای مو ایجاد می‌کند که در آن، مو شکننده می‌شود و لطافتش را از دست می‌دهد. برای مراقبت از موهایتان در برابر کلر، موارد زیر را رعایت کنید:

ـ قبل از اینکه وارد استخر بشوید، موهای خود را با آب بدون نمک بشویید. این رطوبت می‌تواند از تغییر رنگ مو و خشکی تارهای آن پیشگیری کند.

ـ به محض اینکه از استخر خارج شدید، حتما موهای خود را بشویید. دقت کنید که در این مرحله، باید شست‌وشوی کاملی انجام دهید.

ـ از شامپوهای آب‌رسان و نرم‌کننده‌ها استفاده کنید. البته شامپوها و نرم‌کننده‌هایی هم برای استفاده بعد از شنا تولید می‌شوند. اگر می‌توانید این محصولات را تهیه کنید، استفاده از آنها نتیجه بهتری دارد.

چگونه آسیب‌هایی را که دکلره ایجاد کرده است درمان کنیم؟

استفاده از روغن بادام

درمان موهای آسیب دیده با روغن بادام

این روغن خوشبو می‌تواند به لطافت و استحکام موهای شما کمک کند. اگر قبل از اینکه مو رطوبت خو را از دست دهد، مقدار اندکی از روغن بادام را به انتهای مو بمالید، در کنار آب‌رسانی بیشتر به تارهای مو، وز شدن مو را نیز کاهش می‌دهد.

استفاده از آب برنج برای شستن موهای آسیب دیده

شاید عجیب به نظر برسد اما بر اساس پژوهش‌های انجام شده، آبی که هنگام شستن برنج دور می‌ریزید، می‌تواند به موهای شما کمک کند. اینوزیتول ترکیبی است که در آب برنج پیدا می شود. این ترکیب با نفوذ به موهای آسیب‌دیده، سطوح داخلی و بیرونی آنها را ترمیم می‌کند. همچنین می توانید مقاله ماسک های مو خانگی را اینجا مطالعه نمایید .

۳- استفاده از وسایل حرارتی

حالت دادن مو با حرارت، می‌تواند بافت‌های مو را بسوزاند، شرایط را برای ایجاد تورم در لایه بیرونی مو فراهم کند و باعث ایجاد موخوره شود. استفاده مداوم از این وسایل و استفاده از آنها با درجه حرارت بالا، باعث می‌شود موهای شما آسیب‌پذیرتر شوند.

چگونه از موی خود در برابر آسیب‌های ناشی از حالت دادن مو با وسایل حرارتی مراقبت کنیم؟

رعایت فاصله مناسب هنگام استفاده از سشوار

مراقبت از مو و سشوار نکردن

یکی از علل شایع در آسیب‌های مو، استفاده از سشوار است. اما خبر خوب این است که شاید لازم نباشد سشوار را برای همیشه کنار بگذارید. بر اساس پژوهشی که در یکی از مراکز علمی معتبر انجام شد، اگر هنگام استفاده از سشوار، این وسیله را در حدود ۱۵ سانتی‌متر دورتر از موی خود نگه دارید و به صورت مداوم آن را حرکت دهید، می‌توانید به کاهش آسیب‌ها کمک کنید.

استفاده از محصولات ضد حرارت

استفاده از این محصولات به محافظت از مو کمک می‌کند و در پیشگیری از ایجاد موخوره مؤثر است.

پایین آوردن درجه حرارت

استفاده از حرارت زیاد، می‌تواند آسیب‌های بیشتری را ایجاد کند. در ضمن، این مطلب در مورد تمامی وسایل حرارتی  یکسان است و به مدل وسیله یا کشور سازنده آن ارتباطی ندارد. از هر وسیله‌ای که استفاده می‌کنید، پایین‌ترین درجه حرارت آن را انتخاب کنید. همچنین مدت زمان استفاده از سشوار، اتوی مو و فر‌کننده حرارتی را کاهش دهید.

صبر بیشتر برای خشک شدن طبیعی موهای آسیب دیده

خشک کردن مو بدون سشوار برای موهای آسیب دیده

استفاده از حرارت را کنار بگذارید و به هوای طبیعی اجازه دهید تا همه کارهای مورد نظرتان را انجام دهد. بعد از دوش گرفتن، موهای خود را به آرامی در حوله‌ای بپیچید. این کار کمک می‌کند تا رطوبت اضافی موها خارج شود. بعد از آن می‌توانید موهای خود را باز کنید تا خشک شوند. هرگز موهای خود را با حوله مالش ندهید. انجام این حرکت غیرضروری به موهای شما آسیب می‌زند.

اگر برنامه‌ای برای استفاده از اتوی مو یا فرکننده حرارتی دارید، خشک کردن موهای آسیب دیده بدون استفاده از حرارت، ایده خوبی است. کارشناسان توصیه می‌کنند که بیش از یک‌بار در هفته، از وسایل حرارتی استفاده نکنید.

چگونه آسیب‌هایی را که در نتیجه استفاده نادرست از وسایل حرارتی ایجاد شده‌اند درمان کنیم؟

استفاده از روغن نارگیل

استفاده از روغن نارگیل برای مو های آسیب دیده

این روغن گرمسیری یک بمب زیبایی است! مولکول‌های این روغن برای نفوذ به لایه بیرونی مو به اندازه کافی کوچک هستند. این مولکول‌ها توانایی آب‌رسانی به هر دو لایه بیرونی و درونی موهای آسیب دیده را دارند. استفاده از روغن نارگیل میزان چربی‌های مورد نیاز مو در لایه بیرونی را افزایش می‌دهد و از کمبود آن پیشگیری می‌کند. برای محافظت از مو در برابر آسیب‌ها و پیشگیری از شکنندگی مو، روغن نارگیل گزینه بسیار خوبی است.

برای اینکه از فواید روغن نارگیل بهره‌مند شوید، از محصولاتی که حاوی روغن نارگیل است استفاده کنید. همچنین می‌توانید هفته‌ای یک‌بار، روغن نارگیل را گرم کنید و به عنوان یک ماسک آب‌رسان قوی از آن استفاده کنید.

شما عزیزان علاوه بر روش های ذکر شده در بالا ، می توانید برای رفع اصولی مشکلات موهای آسیب دیده ، آن ها را کراتینه نمایید . برای کسب اطلاعات بیشتر حتما این مقاله جدید ترین روش کراتینه را مطالعه نمایید .

منبع: healthline

ارسال نظر

شما اجازه ثبت نام ندارید

Reset Password