آدرس : تهران،میرداماد،پلاک 6

تلفن : 22909846-021

۱۳ روش مراقبت از پوست چرب

مراقبت از پوست چرب و جوش دار

پوست چرب مستعد مشکلات مختلفی از جمله جوش است. با مراقبت های پوست چرب می‌توانید چربی پوست را کاهش دهید و احتمال ابتلا به جوش را کمتر کنید.

داشتن پوست چرب که زیاد جوش می‌زند باعث می‌شود که از پوستتان راضی نباشید اما داشتن پوست چرب همیشه بد نیست. یکی از مزیت‌های پوست چرب این است که نسبت به افرادی که پوستی خشک دارند، چین و چروک کمتری را تجربه خواهید کرد. البته مشکلی که شما را آزار می دهد و شاید خسته ‌کننده باشد، این است که معمولا پوست‌های چرب با انواعی از جوش‌های پوستی همراه هستند. با روش‌های صحیح مراقبت می‌توانید در کنار حفظ چربی پوست‌تان، جوش‌ها را از بین ببرید و یاد بگیرید که چگونه با پوست چربتان کنار بیایید. در این مقاله به ۱۳ روش مراقبت از پوست چرب می پردازیم.

روش های مراقبت از پوست چرب

۱- حداقل دو بار در روز صورت خود را بشویید

یک راه ساده برای حفظ تعادل چربی پوست، شستن منظم آن است. دو بار در روز، یک بار صبح و یک بار شب صورتتان را بشویید. می‌توانید از انواع شوینده‌ها، لوسیون‌ها و کرم‌های پاک‌کننده استفاده کنید. البته استفاده از شوینده‌ها بیشتر توصیه می‌شود چون علاوه بر اینکه چربی اضافی پوست را  بهتر از بین می‌برند، حس نشاط و پاکیزگی بیشتری را به همراه دارند. البته این شستشوی منظم مختص به صورت نیست. به ویژه اگر در سایر نقاط بدنتان هم با مشکل جوش‌های زیاد مواجه هستید، باید تمامی بدنتان را منظم بشویید. زمان‌هایی که تعریق بیشتری داشته‌اید مانند وقتی که ورزش کرده‌اید یا کار پر تحرکی انجام داده‌اید، این شست‌وشو اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. تعریق زیاد التهاب پوست را به دنبال دارد و در نتیجه شرایط مناسبی را فراهم می‌کند تا نوع خاصی از جوش به نام آکنه مکانیکا پدیدار شود.

اگر شرایطی برایتان پیش می‌آید که در آن به آب و مواد شوینده دسترسی ندارید، تعدادی دستمال مرطوب در کیفتان داشته باشید و از آنها برای پاک کردن صورتتان استفاده کنید. در فروشگاه‌ها دستمال مرطوب‌های زیادی برای نظافت صورت وجود دارند، اما حتی دستمال مرطوب ویژه نوزادان که معطر نباشد هم این کار را به خوبی انجام می‌دهد.

از شستشوی زیاد بپرهیزید. اگر صورتتان را بیش از حد بشویید، پوستتان دچار التهاب می‌شود. بعلاوه اینکه چون کثیفی و چربی علت جوش زدن پوست نیستند، شستشوی زیاد به تنهایی نمی‌تواند جوش‌ها را از بین ببرد.

۲- از آسترینجنت استفاده کنید

استفاده از آسترینجنت، روش خوبی برای کنترل چربی پوست است. آسترینجنت‌ها مانند تونر‌ها هستند، با این تفاوت که مخصوص پوست‌های چرب تولید می‌شوند. آسترینجنت‌ها کمک می‌کنند تا چربی اضافی پوست برطرف شود و تا مدت کوتاهی منافذ پوست تنگ‌تر شوند. برای استفاده بهتر، می‌توانید از مقداری پنبه یا پد پنبه‌ای کمک بگیرید و به این وسیله همه نقاط صورت و گردنتان را با آسترینجنت پاک کنید. این پاک کردن را بعد از شست‌وشو انجام دهید و چنانچه از مرطوب‌کننده‌ یا داروهای موضعی ضد جوش استفاده می‌کنید، قبل از استفاده از آنها، پوست‌تان را با آسترینجنت پاک کنید.

همچنین آسترینجنت‌ها برای از بین بردن چربی اضافی پوست، از سایر شوینده‌ها بهتر هستند. در طول روز چربی اضافی پوست باعث می‌شود تا پوست شما براق به نظر برسد. آستریجنت‌ها کمک می‌کنند از شر این براق شدن خلاص بشوید. بعضی از آسترینجنت‌ها حاوی ترکیباتی مانند اسید گلیکولیک یا اسید سالیسیلیک هستند که می‌توانند به از بین بردن جوش‌ها نیز کمک کنند. اما به برند‌های خاص با قیمت‌های زیاد نیاز ندارید. از فندق افسونگر (نوعی گیاه دارویی) استفاده کنید که قیمت مناسبی دارد و می‌تواند چربی اضافی پوستتان را از بین ببرد.

۳- محصولاتی را انتخاب کنید که بدون چربی و بر پایه آب باشند

بدیهی است که وقتی پوست چربی دارید، نمی‌خواهید چربی پوستتان را بیشتر کنید. وقتی قصد خرید محصولی را دارید حتما به برچسب روی آن دقت کنید، باید عبارت‌ «بدون چربی» روی آن درج شده باشد. هنگام خرید محصولات آرایشی، مرطوب‌کننده و ضد آفتاب این موضوع اهمیت بیشتری دارد. شاید محصولی را دیدید که عنوان «غیر کومدوژنیک» روی آن درج شده است. محصولاتی که این عنوان روی آنها درج شده است، کمتر باعث انسداد منافذ پوست و ایجاد جوش می‌شوند.

محصولات بر پایه آب، گزینه مناسب دیگری برای پوست‌های چرب هستند. این محصولات به صورت ژل استفاده می‌شوند و پس از استفاده، مقدار کمی از آنها روی پوست می‌ماند. سبکی این محصولات روی پوست کاملا محسوس است. شما می‌توانید محصولات آرایشی، مرطوب‌کننده‌ها و ضد آفتاب‌های بر پایه آب را به راحتی پیدا کنید. کافی است به برچسب روی محصولات دقت کنید. محصولات زیادی با این ویژگی برای افرادی که پوستشان چرب است یا زیاد جوش می‌زند به بازار عرضه شده است.

همچنین داروی ضد جوشی که به صورت موضعی نیز استفاده می‌کنید، می‌تواند برپایه آب باشد. اگر احساس می‌کنید دارویی که در حال حاضر برای درمان جوش از آن استفاده می کنید برای پوستتان سنگین و چرب است، از متخصص پوست خود بخواهید اگر ممکن است دارویی که به صورت ژل استفاده می شود را برایتان تجویز کند.

۴- برای نظافت پوست خود از اسکراب‌ها استفاده نکنید

بعضی از افرادی که با آنها ارتباط داریم، برای پوست‌های چرب، استفاده از اسکراب را توصیه می کنند و متأسفانه روی نظر نادرستشان پافشاری هم می‌کنند. از این مورد که بگذریم پرسش این است که آیا استفاده از اسکراب به نظافت عمیق منافذ پوست، درمان جوش و از بین بردن چربی اضافی پوست کمک می کند؟ در کمال تعجب، پاسخ این پرسش منفی است. مالیدن اسکراب‌ها به وسیله پد یا لیف به پوست، نه چربی اضافی پوست را از بین می‌برد و نه موجب بهبودی جوش‌ها می‌شود. این کار حتی اگر به آرامی انجام شود پوست را ملتهب می‌کند و فرقی هم نمی‌کند که پوست چرب باشد یا خشک. فقط از اسکراب‌های بسیار ملایم آن هم یکی دو بار در هفته استفاده کنید.

۵- از محصولات لایه‌ بردار و درمان‌کننده جوش به صورت منظم استفاده کنید

محصولات لایه بردار و درمان‌کننده جوش، چربی پوست را کاهش می دهند و باعث می‌شوند منافذ عمیق پوست کوچکتر به نظر برسند. بیشتر اوقات پوستی که بیش از حد چرب است، منافذ عمیق زیادی دارد و این حالت برای شخص آزار‌دهنده‌تر از زمانی است که پوستش فقط زیاد جوش می‌زند. تا زمانی که منافذ پوستتان را درمان نکرده‌اید و عمق آنها را کاهش نداده‌اید، می‌توانید کاری کنید تا آنها کوچکتر به نظر برسند.

بسیاری از داروهای ضد جوش، در کنار درمان و از بین بردن جوش ها، منافذ عمیق پوست را نیز تنگ‌تر می‌کنند. در میان این داروها رتینوئیدهای موضعی، گزینه بسیار خوبی برای به حداقل رساندن عمق منافذ پوست هستند. داروی دیگری که این ویژگی را دارد و شما می‌توانید بدون نسخه آن را تهیه کنید، اسید سالیسیلیک است. اگر برای شما جوش زدن پوست‌تان مشکل بزرگی ایجاد نکرده است ولی ترجیح می‌دهید منافذ عمیق پوستتان را درمان کنید، استفاده از محصولات لایه‌بردار روش خوبی است. اسید آلفاهیدروکسی مانند اسید گلیکولیک منافذ پوست را تمیز می‌کند و باعث می‌شود آنها کوچک‌تر به نظر برسند.

پیشرفت در هر زمینه‌ای نیازمند زمان است. برای اینکه به هدفتان برسید، باید زمانی را به تلاش در این زمینه اختصاص دهید. فرقی هم نمی‌کند که هدفتان درمان جوش‌های پوستی است یا فقط می‌خواهید چربی پوستتان را کاهش دهید و از براق بودنش جلوگیری کنید. اگر برای مراقبت از پوست‌تان برنامه‌ای روزانه داشته باشید می‌توانید به هدف‌تان برسید. البته برنامه‌ای را که انتخاب می‌کنید باید با نوع پوست‌تان یعنی پوست‌های چرب تناسب داشته باشد. بدون تردید متخصصین پوست بهترین افرادی هستند که می‌توانید از آنها کمک بگیرید.

۶- پاک‌کننده مناسب انتخاب کنید

برای تمیز کردن صورت خود از پاک‌کننده‌های مناسب و متناسب با نوع پوست استفاده کنید. نظر متخصصین پوست این است که بعد از شستشوی مناسب و صحیح، باید نرمی و لطافت پوست‌تان را احساس کنید. همچنین آنها توصیه می‌کنند اگر استفاده از پاک‌کننده‌های روغنی را نمی‌پسندید، می توانید پاک‌کننده‌ای را که حاوی اسید سالیسیلیک است جایگزین کنید. این پاک‌کننده نه تنها لایه‌بردار است بلکه از ایجاد جوش نیز جلوگیری می‌کند. البته یکی از ترکیبات اصلی این پاک‌کننده، لیپوفیل (چربی دوست) است و مستقیم به سمت منبع چربی یعنی منافذ پوست می‌رود.

۷- استفاده زیاد از تونر، ممنوع

 به جای اینکه برای کنترل چربی پوست‌تان، هر روز از تونر استفاده کنید، حداکثر هفته‌ای یک یا دو بار این کار را انجام دهید. اگر از آسترینجنت به عنوان تونر استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد حاوی ترکیبات خشک‌کننده‌ای مانند الکل، کافور و عصاره نعناع است. هرگز از این نوع تونرها استفاده نکنید. اگر پوست حساس و ضعیفی دارید، استفاده زیاد از تونر می‌تواند باعث زیاد شدن جوش‌های پوستی شود. برخی از متخصصین پوست و زیبایی معتقدند که اگرچه این دسته از تونرها موقتا در کاهش چربی پوست مؤثرند، ولی استفاده مداوم از آنها موجب التهاب پوست و در نتیجه افزایش میزان چربی پوست می‌شود.

۸- آب‌رسانی، آب‌رسانی، آب‌رسانی

متخصصین پوست می‌گویند: «یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که در بیماران مبتلا به چربی زیاد پوست مشاهده می‌شود، کنار گذاشتن مرطوب‌کننده‌ها است. استفاده از مرطوب‌کننده در حفظ سلامت پوست اهمیت زیادی دارد.» مرطوب کردن لایه بیرونی پوست باعث می‌شود که رطوبت بخش داخلی پوست حفظ شود و وجود رطوبت کافی در این بخش برای سلامت پوست بسیار اهمیت دارد. همچنین می‌تواند در درمان التهابات سطحی پوست مؤثر باشد. این التهابات نتیجه عملکرد میکروب‌ها یا تأثیر اشعه فرابنفش هستند. برای مرطوب کردن پوست‌تان به کرم‌های سنگین با ترکیبات خاص مانند شی باتر یا روغن نارگیل نیاز ندارید. در حقیقت، نباید از این نوع مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنید. بنابر نظر متخصصین پوست این دسته از مرطوب‌کننده‌ها برای پوست‌های خشک مناسب هستند ولی در پوست‌های چرب باعث انسداد منافذ پوست می‌شوند. شما می‌توانید لوسیون‌های سبک و سرم‌های حاوی اسید هیالورونیک یا گلیسیرین را جایگزین کنید. این نوع از مرطوب‌کننده‌ها رطوبت را جذب کرده و در سطح پوست نگه می‌دارند.

۹- در انتخاب لوازم آرایشی دقت کنید

لوازم آرایشی برای افراد مختلف با انواع پوست تهیه می‌شوند. موقع خرید باید نوع پوست خود را در نظر بگیرید و لوازم آرایش مخصوص پوست چرب بخرید. این محصولات معمولا بر پایه آب هستند و چربی اضافه روی پوست ایجاد نمی‌کنند. محصولات آرایشی مات برای افرادی که پوست چرب دارند بهتر است. بین کرم پودر و پنکیک، باید محصولی که به شکل پودری است را ترجیح بدهید. در مجموع بدانید که پودرها برای پوست چرب گزینه بهتری هستند ولی محصولات کرمی و چرب، گزینه خوبی نیستند. فراموش  نکنید که غیر از انتخاب لوازم آرایش، نحوه استفاده از آنها هم اهمیت دارد. هیچ وقت بدون پاک کردن آرایش به خواب نروید. به محض اینکه به خانه رسیدید پوست خود را از آلودگی‌های بیرون و لوازم آرایشی پاک کنید تا نفس بکشد.

۱۰- از الکل و غذاهای تند اجتناب کنید

اگر می‌خواهید از شر پوست چرب راحت شوید باید از نوشیدنی‌های الکلی و غذاهای تند و چرب پرهیز کنید. این مواد، عروق خونی را گشاد می‌کنند و باعث تعریق بیشتر می‌شوند. به جای این مواد غذایی، چیزهایی مثل هویج، ملون و اسفناج را جایگزین کنید که سرشار از ویتامین A هستند و روند تولید چربی در پوست را کند می‌کنند.

۱۱- ورزش روزانه را فراموش نکنید

شاید ورزش کردن و چربی پوست، کاملا بی‌ربط به نظر برسند ولی با ورزش کردن می‌توانید از شر سموم بدن خلاص شوید و خون به خوبی در بدن شما جریان پیدا می‌کند. جریان بهتر خون در بدن، باعث تغذیه بهتر پوست می‌شود. قبل و بعد از ورزش کردن حتما صورت خود را بشویید تا آلودگی و عرق را از روی پوست پاک کنید چون موقع ورزش، منافذ پوست باز می‌شوند و اگر پوست‌تان کثیف باشد، احتمال جوش زدن و چرب شدن پوست بیشتر می‌شود.

۱۲- زیاد آرایش نکنید

در آرایش کردن و استفاده از محصولات مختلف آرایشی زیاده‌روی نکنید چون این مواد وارد منافذ پوست‌تان می‌شوند و اجازه نمی‌دهند که پوست نفس بکشد. این اتفاق باعث می‌شود که پوست‌تان چربی بیشتری تولید کند و مستعد جوش و آکنه شود. سعی کنید از مواد آرایشی سبک‌تر و طبیعی‌تر استفاده کنید که باعث بسته شدن منافذ پوست نشوند.

۱۳- مقدار زیادی آب بنوشید

نوشیدن پنج تا شش لیوان آب در روز نقش مهمی در بیرون کردن سموم مضر از بدن دارد و این از بین رفتن سموم، ظاهر چرب و براق پوست چرب را کاهش می‌دهد. نوشیدن آب کافی یکی از مهم‌ترین رموز برای داشتن پوست سالم و شاداب است. با استفاده از این نکات و مراقبت های پوست چرب و گنجاندن آنها در برنامه زندگی روزمره خود، می‌توانید پوست بهتری داشته باشید و از ایجاد جوش پیشگیری کنید.

منبع: verywellhealth

ارسال نظر

شما اجازه ثبت نام ندارید

Reset Password