آدرس : تهران،میرداماد،پلاک 6

تلفن : 22909846-021

۹ نکته طلایی در مراقبت از پوست مختلط

پوست مختلط چه پوستیه

مراقبت های پوست مختلط شامل همه نکاتی است که برای شاداب نگه داشتن پوست خود نیاز دارید. با این نکات، می‌توانید پوستی تمیز، شاداب و سالم داشته باشید و مشکلات ناشی از خشکی و چربی زیاد آن را از بین ببرید.

اگر متوجه شده‌اید که قسمت‌هایی از پوست شما خشک و قسمت‌هایی از آن چرب است، یعنی پوست مختلط دارید. افرادی که پوست مختلط دارند معمولا نمی‌دانند باید چگونه از پوست خود مراقبت کنند. نمی‌دانند چه محصولی برای پوست شان بخرند. چون محصولات بازار یا توصیه‌های سایت ها و مجله‌ها فقط برای دو دسته از افراد است، کسانی که پوست خشک دارند و کسانی که پوست چرب دارند. چون قسمت‌های مختلف پوست شما ویژگی‌های مختلفی دارد بنابراین باید شیوه‌های مراقبتی متفاوتی داشته باشد. در این مقاله قصد داریم به ۹ نکته طلایی در مراقبت از پوست مختلط بپردازیم.

پوست مختلط چه ویژگی‌هایی دارد؟

قبل از هر چیز باید ویژگی‌های پوست‌های مختلط را بدانید تا بتوانید متوجه شوید که پوست شما مختلط است یا نه. اگر قسمت‌هایی از پوست شما چرب است و قسمت‌های دیگری از آن کاملا خشک است، پوست مختلط دارید به خصوص در قسمت میانی صورت شامل پیشانی، بینی و چانه احتمالا چربی بیشتری را مشاهده می‌کنید. چون غده‌های چربی پوست، بیشتر در این نواحی متمرکز شده‌اند.

پوست مختلط چه ظاهری دارد؟

کسانی که پوست مختلط دارند معمولا بعد از چند ساعت از شستن صورت، در بخش‌هایی از صورت به خصوص ناحیه جلوی صورت که شکل T دارد، یعنی پیشانی، بینی و چانه، پوست‌شان براق و درخشنده می‌شود. سایر قسمت‌ها نیز کدر و خشک است که به خاطر ایجاد سلول‌های مرده پوست است. در قسمت‌های خشک صورت ممکن است پوسته پوسته شدن را نیز تجربه کنید. ممکن است گونه ها و پوست اطراف چشم‌تان خشکی بیشتری را تجربه کنند. پوست شما در آن واحد ممکن است هم جوش داشته باشد و هم قسمت‌های خشک و پوسته پوسته شده.

چطور بفهمیم که پوست مختلط داریم؟

از آنجا که پوست مختلط با پوست چرب و حتی پوست خشک، ویژگی‌های مشترکی دارد، ممکن است نتوانید نوع پوست خود را تشخیص دهید. مهم‌ترین ویژگی پوست مختلط این است که ویژگی پوست چرب و خشک را با هم دارد. یعنی در قسمت‌هایی از پوست ممکن است خشکی، پوسته پوسته شدن و قرمزی ناشی از خشکی زیاد را تجربه کنید و در قسمت دیگر، جوش و انواع مشکلات پوست‌های چرب را ببینید. در این افراد معولا روی بینی، پیشانی و چانه چرب است و گونه‌ها و سایر قسمت‌های صورت، خشک است.

مراقبت های پوست های مختلط

بعد از شناسایی نوع پوست، باید روش‌های مراقبت از آن را یاد بگیرید تا به کار بستن این نکات، بتوانید پوستی سالم‌تر و زیباتر داشته باشید.

۱- از یک پاک‌کننده ملایم استفاده کنید

در طول روز آلودگی‌ها و چربی اضافه، سطح پوست را می پوشانند. دو بار در روز صورت را با یک شوینده ملایم تمیز کنید. یک بار صبح و یک بار شب این کار را انجام دهید. شوینده‌ای بخرید که چربی قسمت‌های چرب‌تر پوست را تعدیل کند و در عین حال، خشکی پوست را بدتر نکند. میسلارواتر  بهترین گزینه برای تمیز کردن پوست برای کسانی است که پوست مختلط دارند.

۲- پوست را لایه برداری کنید

برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست از روی صورت، دو بار در هفته لایه‌برداری کنید. لایه برداری پوست باعث از بین رفتن کدری پوست می‌شود و آن را شفاف می‌کند و برای پوست مفید است. اما در نظر داشته باشید که در لایه‌برداری پوست زیاده روی نکنید چون باعث خشک‌تر شدن بیشتر قسمت‌های خشک پوست می‌شود. برای لایه برداری از لایه‌بردارهای ملایم‌تر استفاده کنید. امتحان کنید تا ببینید چند بار لایه برداری در هفته برای پوست شما مناسب است.

۳- از مرطوب‌ کننده استفاده کنید

شاید فکر کنید داشتن پوست مختلط به این معنا است که لازم نیست از مرطوب‌کننده استفاده کنید. این طرز فکر، اشتباه است. پوست‌های مختلط نیز نیاز به رطوبت دارند ولی باید توجه کنید که حتما مرطوب‌کننده‌های بدون چربی را انتخاب کنید تا برای قسمت‌های چرب پوست، مشکلی ایجاد نشود.

۴- به صورت خود دست نزنید

البته گفتن این حرف، راحت‌تر از عمل کردن به آن است. ولی تا جایی که ممکن است صورت خود را دستکاری نکنید. دست‌های شما حامل انواع آلودگی‌ها هستند و مطمئنا نمی‌خواهید آن را به پوست صورت منتقل کنید. آلودگی‌ها باعث بسته شدن منافذ پوست و بیشتر شدن مشکلاتی مثل جوش می‌شود.

۵- پاک کردن چربی پوست

برای اینکه چربی پوست را پاک کنید و برق و درخشندگی آن را از بین ببرید، همیشه لازم نیست که صورت خود را بشویید. چون شست‌وشوی زیاد صورت، برای قسمت‌های خشک پوست شما مناسب نیست. برای از بین بردن چربی‌ها می‌توانید از دستمال‌های مرطوب مخصوص پاک کردن چربی استفاده کنید. همچنین اگر آرایش روی صورت دارید، لازم نیست همه صورت را تمیز کنید تا چربی آن را از بین ببرید. بدون آسیب زدن به آرایش خود می‌توانید با این دستمال‌ها چربی را از روی پوست بردارید.

۶- از ضدآفتاب استفاده کنید

استفاده از ضدآفتاب‌ها مخصوص همه انواع پوست است. حتی اگر پوست مختلط دارید باید از ضدآفتاب استفاده کنید تا پوست شما از آسیب‌های تابش آفتاب در امان بماند. اگر وقت کافی ندارید، می‌توانید از مرطوب‌کننده‌هایی که SPF دارند استفاده کنید تا مجبور نباشید هم ضدآفتاب بزنید و هم کرم مرطوب کننده. ضدآفتاب‌ها مانع از این می‌شوند که اشعه‌های مضر آفتاب به پوست‌تان آسیب بزند. این آسیب‌ها عبارت‌اند از چین و چروک و پیری زودرس پوست.

۷- از ماسک‌های صورت استفاده کنید

ماسک صورت یکی از بهترین روش‌های مراقبت از پوست است. حالا که پوست مختلط دارید می‌توانید برای قسمت‌های مختلف پوست‌تان که ویژگی‌های مختلفی دارد، از ماسک‌های متفاوتی استفاده کنید. ماسک‌هایی که با سفیده تخم مرغ، آلوئه ورا و خیار و چای سبز تهیه می‌شوند، برای پوست‌های مختلط مناسب‌اند. همچنین می توانید در کلینیک های پوست و زیبایی، پاکسازی پوست صورت انجام دهید.

۸- چشم‌ها را فراموش نکنید

نواحی اطراف چشم در معرض آسیب‌های مختلفی قرار دارند و خیلی زود، وضعیت سلامتی شما را نشان می‌دهند. برای اطراف چشم خود حتما از کرم‌های مخصوص دور چشم استفاده کنید. این کرم‌ها کمک می‌کنند تا مشکلاتی مثل تیرگی و پف زیر چشم، کمتر شود. صبح و شب باید از این کرم‌ها استفاده کنید.

۹- از تونر استفاده کنید

یکی از محصولات مفید برای پوست‌های مختلط، تونرهای نرم‌کننده، مرطوب‌کننده و بدون التهاب است. تونرهای ملایم حاوی موادی هستند که برای سلامت پوست، نیاز است. تونر خوب می‌تواند پوست را تغذیه کند و چربی بعضی از نقاط آن را از بین ببرد. در عین حال، مرطوب‌کننده است و قسمت‌های خشک پوست هم از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند. در روتین‌های مراقبت از پوست خود، از تونر استفاده کنید و حتما دقت کنید که تونر مناسب پوست‌تان را بخرید.

منبع: lorealparisusa

ارسال نظر

شما اجازه ثبت نام ندارید

Reset Password