آدرس : تهران،میرداماد،پلاک 6

تلفن : 22909846-021

۱۲ نکته مهم برای مراقبت از پوست خشک

پوست خشک صورت

پوست های خشک بیشتر از هر نوع پوست دیگری به مراقبت نیاز دارند چون خشکی پوست باعث ایجاد آسیب‌های ثانویه می‌شود. مراقبت های پوست های خشک را جدی بگیرید تا از داشتن پوستی نرم و شاداب لذت ببرید.

پوست خشک بیشتر از هر نوع پوست دیگری در معرض آسیب‌های مختلف قرار دارد. خشکی پوست می‌تواند مشکلاتی مثل پوسته پوسته شدن، قرمزی، خارش و حتی التهاب ایجاد کند. خشکی پوست اگر حاد نباشد و علت زمینه‌ای نداشته باشد، با رعایت چند نکته قابل پیشگیری و درمان است. این نکات شامل روش‌هایی در اصلاح سبک زندگی و همینطور توصیه‌هایی در مورد استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی است. در ادامه به ۱۲ نکته مهم برای مراقبت از پوست خشک می پردازیم.

درمان پوست های خشک

در بیشتر موارد، خشکی پوست معمولا با تغییراتی کوچک در سبک زندگی، تا حد زیادی درمان می‌شود و شرایط نرمال پیدا می‌کند. البته اگر خشکی پوست شما بیش از حد معمول باشد، ممکن است پزشک متخصص پوست برای شما برخی داروها و مکمل‌ها و یا روش هایی مانند میکرونیدلینگ را نیز تجویز کند. ولی در مجموع با ایجاد این تغییرات کوچک در سبک زندگی خود می‌توانید نقش موثری در بهبود شرایط پوست داشته باشید.

اگر مشکلات حاد پوستی و خشکی‌های بسیار شدید دارید مثلا درماتیت آتوپیک، ایکتیوز یا پسوریازیس، در این صورت حتما باید به پزشک مراجعه کنید و خوددرمانی نکنید. برای بعضی از مشکلاتی که منجر به خشکی شدید پوست می‌شوند حتما باید دارو مصرف کنید. حتی برخی از درمان‌ها و روش‌های خانگی ممکن است برای این بیماری‌ها، مشکلات بیشتری ایجاد کنند. در غیر این صورت، روش‌های زیر را برای بهبود شرایط پوست وارد زندگی روزمره خود کنید.

روش های مراقبت از پوست خشک

۱- رطوبت‌رسانی به پوست

 رطوبت‌رسانی به پوست در مراقبت از پوست

مرطوب‌کننده‌ها نوعی مهر و موم برای پوست هستند و مانع از این می‌شوند که رطوبت از پوست شما خارج شود. چند بار در روز، بعد از حمام و هر بار بعد از شستن پوست، از مرطوب‌کننده استفاده کنید. برای پوست‌های خشک، مرطوب‌کننده‌های قوی‌تر و لایه ضخیم‌تری از آن، عملکرد بهتری دارند. ضمنا علاوه بر استفاده از مرطوب‌کننده‌های عادی باید در انتخاب سایر لوازم آرایشی و بهداشتی خود دقت کنید. هر لوازم آرایشی که استفاده می‌کنید باید حاوی مرطوب‌کننده باشد. اگر پوست شما بیش از اندازه خشک است، می‌تونید از انواع روغن‌های درمانی و لوازم آرایش چرب هم استفاده کنید. البته این مواد را باید زمانی استفاده کنید که پوست شما هنوز کمی رطوبت دارد.

یکی دیگر از روش‌های عالی برای حفظ رطوبت پوست این است که با پمادهای مختلف مثلا وازلین، مانع از بین رفتن رطوبت پوست شوید. البته برخی از این محصولات، چربی زیادی دارند و شاید خوشایند نباشند به همین دلیل از آنها در ساعاتی که خواب هستید استفاده کنید.

۲- استفاده از آب ولرم و کوتاه کردن زمان حمام

حما‌م کردن‌های طولانی و استفاده از آب داغ، دو عاملی هستند که خشکی پوست را افزایش می‌دهند. تا جایی که می‌توانید زمان حمام کردن را کوتاه کنید. در حمام از آب ولرم استفاده کنید و آب را زیاد داغ نکنید. این کار نه تنها چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد و آن را خشک‌تر می‌کند بلکه باعث خشکی و ریزش مو هم می‌شود.

۳- اجتناب از صابون‌های خشن و خشک‌ کننده

اجتناب از صابون‌های خشن و خشک‌ کننده

بسیاری از صابون‌ها باعث خشکی بیش از اندازه پوست می‌شوند و چربی طبیعی پوست را کاملا از بین می‌برند. برای شست و شوی پوست خود از شوینده‌های ژلی یا کرم‌ها و لوسیون‌های شوینده استفاده کنید. در حمام از شامپو بدن‌های مرطوب کننده استفاده کنید و استفاده از صابون را فراموش کنید. از دئودورانت‌ها، صابون‌های آنتی باکتریال، عطرها و الکل اجتناب کنید. همه این مواد باعث خشک‌تر شدن پوست می‌شوند.

۴- استفاده از مرطوب‌کننده بعد از حمام

بلافاصله بعد از حمام از مرطوب‌کننده استفاده کنید. بعد از حمام پوست را به آرامی با حوله نرم خشک کنید ولی اجازه دهید تا مقداری رطوبت روی آن باقی بماند. در فاصله کوتاهی بعد از حمام از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید. محصولاتی که حاوی وازلین یا ژل پترولیوم هستند، بهترین گزینه برای افرادی با پوست‌های خشک است. محصولاتی که گلیسیرین با لاکتیک اسید دارند هم می‌توانند تاثیرگذار باشند.

۵- استفاده از دستگاه بخور

استفاده از دستگاه بخور

هوای خشک و گرم داخل خانه می‌تواند پوست‌های حساس را خشک‌تر کند و مشکلاتی مثل خارش و پوسته پوسته شدن را افزایش دهد. همیشه یک دستگاه قابل حمل بخور داشته باشید تا هوای خانه را با آن مرطوب کنید. همیشه مطمئن شوید که دستگاه بخور را تمیز نگه می‌دارید چون آلوده شدن دستگاه بخور، باعث انتشار آلودگی در کل فضای خانه می‌شود.

۶- استفاده از پارچه‌های نرم

همیشه از لباس‌ها و منسوجاتی استفاده کنید که با پوست شما مهربان باشند. الیاف طبیعی مثلا کتان و ابریشم به پوست شما امکان می‌دهند که نفس بکشد. ولی پارچه‌های پشمی با وجود اینکه طبیعی است حتی ممکن است باعث ایجاد التهاب در پوست‌های نرمال شود. لباس‌های خود را با شوینده‌هایی بشویید که رنگ یا عطر نداشته باشند چون هر دوی این عوامل می‌تواند باعث ایجاد التهاب در پوست شود.

اگر خشکی پوست باعث ایجاد التهاب شد، از کمپرس سرد روی ناحیه آسیب‌دیده استفاده کنید. برای کاهش التهاب از کرم‌ها و پمادهای مناسب استفاده کنید. اگر این روش‌ها باعث بهتر شدن پوست نشد، حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

۷- اصلاح هوشمندانه

اصلاح هوشمندانه در مراقبت از پوست خشک

برای اصلاح کردن موهای زاید بدن و صورت خود باید روش درست را انتخاب کنید چون اصلاح کردن یا شیو برای پوست‌های خشک معمولا باعث ایجاد التهاب می‌شود. همچنین با شیو کردن، چربی طبیعی پوست را از روی آن برمی‌دارید. بهترین زمان برای اصلاح کردن، بعد از حمام کردن است. در این زمان موها نرم‌تر هستند و اصلاح کردن آنها راحت‌تر می‌شود. همیشه از یک کرم یا ژل اصلاح مرغوب استفاده کنید. اصلاح کردن را در جهت رویش موها انجام دهید تا از پوست خود محافظت کنید. اطمینان حاصل کنید که تیغ مورد استفاده، کاملا تیز است. تیغی که به اندازه کافی تیز نباشد، ممکن است التهاب بیشتری ایجاد کند. تیغ را دائما عوض کنید. اگر از تیغی برای بار دوم استفاده می‌کنید، حتما آن را با الکل به خوبی تمیز کنید.

۸- پوشاندن پوست

آسیب‌های ناشی از تابش آفتاب یکی از دلایل اصلی ایجاد خشکی پوست، چین و چروک و زبری پوست است. با پوشاندن پوست با کرم ضدآفتاب با SPF حدود ۳۰، در تمام طول سال و همینطور با پوشش مناسب در آفتاب، از پوست خود محافظت کنید. در هوای خنک، حتما به اندازه کافی لباس بپوشید. چون گرما و تعریق بیش از حد هم می‌تواند باعث التهاب پوست شود. برای پیشگیری از خشکی لب هم به خصوص در فصل زمستان از بالم لب ضدآفتاب با SPF حدود ۱۵ استفاده کنید. حتی می‌توانید با روسری یا کلاه، صورت و لب‌های خود را از تابش آفتاب حفظ کنید. در تابستان با کلاه‌های لبه‌دار از دست‌ها و گردن خود محافظت کنید.

۹- توجه به رطوبت هوا در زمستان

توجه به رطوبت هوا برای مراقبت از پوست خشک

هوای سرد و خشک یکی از مهم‌ترین عوامل خشکی پوست است. گرم کردن خانه در زمستان هم شما را گرم نگه می‌دارد ولی رطوبت موجود در هوا را خشک می‌کند. این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا شرایط موهای شما بدتر شود. برای جبران رطوبت از دست رفته حتما باید از دستگاه بخور در منزل استفاده کنید. به خصوص در اتاق خواب موقع استراحت حتما دستگاه بخور را روشن کنید. با کمک دستگاه‌های مخصوص می‌توانید میزان رطوبت هوا را بسنجید. رطوبت هوای داخل خانه باید ۵۰ درصد باشد.

۱۰- دقت در لایه برداری پوست

محصولاتی مثل انواع کرم‌ها، لوسیون‌ها و سرم‌ها برای پوست‌های خشک بسیار ضروری هستند و همه کسانی که پوست خشک دارند از انواع آنها استفاده می‌کنند. ولی لایه بردار یکی از چیزهایی است که معمولا نادیده گرفته می‌شود. پوست خشک هم نیاز به لایه برداری دارد ولی برای لایه برداری پوست خشک باید از لایه‌بردارهای بسیار ملایم استفاده کنید. لایه بردار کمک می‌کند که پوست‌های مرده از روی صورت برداشته شود و کرم‌ها و سرم‌ها بهتر به پوست نفوذ کنند.

۱۱- استفاده از سرم‌های آنتی‌اکسیدان

استفاده از سرم‌های آنتی‌اکسیدان

سرم‌ها یکی از محصولات مراقبت از پوست هستند که اخیرا محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. انواع سرم در بازار وجود دارد که هر کدام بخشی از نیازهای پوست را تامین می‌کند. یک سرم آنتی‌اکسیدان بدون الکل، بهترین گزینه برای پوست‌های خشک است. پوست به مرور زمان تحت تاثیر رادیکال‌های آزاد قرار می‌گیرد که باعث ایجاد چین و چروک، لک‌های قهوه‌ای و کاهش تولید کلاژن می‌شود. برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد باید از آنتی‌اکسیدان بهره‌مند شوید. مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان را در رژیم غذایی خود بگنجانید و در کنار آن حتما از سرم‌های آنتی اکسیدان استفاده کنید.

۱۲- اجتناب از پاک‌کننده‌های ناملایم

برای شستن پوست خود به خصوص پوست صورت از شوینده‌های مخصوص پوست خشک استفاده کنید. این شوینده‌ها فاقد الکل، عطر، مواد افزودنی و سایر عوامل خشک‌کننده پوست هستند. یک شوینده ملایم، نباید چربی طبیعی پوست شما را خشک کند.

تغییراتی در سبک زندگی برای مراقبت از پوست خشک

تغییراتی در سبک زندگی برای مراقبت از پوست خشک

مواردی که تا به حال به آنها اشاره کردیم، مستقیما با پوست شما در ارتباط هستند. برخی کارهای دیگر می‌تواند به بهبود شرایط پوست خشک کمک کند که شاید فکر کنید کاملا بی‌ربط باشند. ولی همین تغییرات به ظاهر بی‌ربط در سبک زندگی، باعث ایجاد تغییرات بزرگی در پوست می‌شوند. دو مورد از چیزهایی که نقش مهمی در سلامت پوست دارد، غذا خوردن و نوشیدن آب است.

برای پیشگیری و حتی درمان خشکی پوست باید به اندازه کافی در طول روز آب بخورید. آب خوردن نه تنها برای پوست خشک، بلکه برای همه انواع پوست و حتی مو، لازم است و شادابی پوست را حفظ می‌کند. علاوه بر این، باید غذاهایی را در رژیم غذایی خود بگنجانید که حاوی امگا ۳ هستند. اسیدهای چرب، به محکم کردن سدهای محافظ چربی طبیعی پوست کمک می‌کنند. غذاهایی که غنی از امگا ۳ باشند از جمله ماهی‌های آب سرد مثلا سالمون و ساردین، گردو و دانه کتان و روغن گل‌رنگ برای پوست خشک خواص زیادی دارند.

روغن زیتون و آووکادو دو مورد از مواد غذایی مفید دیگری هستند که برای داشتن پوست سالم باید به رژیم غذایی خود اضافه کنید. از مصرف بیش‌از اندازه نوشیدنی‌های الکلی و کافئین هم اجتناب کنید. این مواد می‌توانند باعث کم‌آبی بدن و در نهایت خشک شدن پوست شوند.

منبع: vogue

ارسال نظر

شما اجازه ثبت نام ندارید

Reset Password